Monday, February 14, 2011

Nusaibah- Serikandi Islam Terbilang

Pernah satu malam, seorang sahabat menegur.

"Nusaibah tu rupa-rupanya nama sahabat Nabi S.A.W ya. Saya tak pernah dengar sebelum ini".

Saya mengangguk.

Ya, Nusaibah merupakan sahabat Nabi yang sentiasa bersama Baginda mempertahankan agama. Tidak seperti serikandi-serikandi yang lain, nama Nusaibah jarang didengar dan diketahui.

Acap kali kenalan saya terkesima dan tidak dapat menyebut nama saya dengan baik saat awal perkenalan. Banyak yang berkata itu adalah kali pertama mereka mendengar nama Nusaibah.

Namun di UIA, nama Nusaibah agak dikenali kerana Nusaibah merupakan salah satu nama hisbah di Mahallah Khadijah, PJ dan juga salah satu nama mahallah di Gombak.

Kawan-kawan pernah mendengar nama Nusaibah sebelum ini?


Mari saya kongsi sedikit latar belakang Nusaibah- Nusaibah binti Ka'ab, Serikandi Islam Terbilang.



Nusaibah binti Ka'ab terkenal dengan gelaran Ummu Umarah. Nusaibah dikurniakan dua putera, Abdullah dan Habib hasil perkahwinannya dengan Zaid bin Ashim. Nusaibah bersama suami dan kedua-dua puteranya sentiasa berada bersama Rasulullah dalam peperangan mendaulatkan Islam.

Dalam peperangan Uhud, Nusaibah memberi minum kepada tentera-tentera Allah yang cedera. Saat kemenangan hampir jatuh ke pihak Musyrikin, Nusaibah tanpa rasa gerun berada di hadapan Rasulullah dan bersungguh-sungguh melindungi dan mempertahankan Baginda daripada panah-panah kaum Musyrikin sehingga mendapat dua belas kesan luka di badannya.

Saat puteranya, Habib cedera, Nusaibah segera datang merawat luka tersebut dan terus meminta puteranya kembali berjuang usai sahaja luka tersebut dirawat. Apabila mendengar berita Abdullah pula yang cedera, Nusaibah segera menebas betis orang yang mencederakan puteranya sehingga orang itu terjatuh dari kudanya. Melihat luka-luka yang terdapat di badan Nusaibah, Rasulullah terus berkata bahawa telah dijanjikan syurga bagi Ummu Umarah ini.

Nusaibah juga turun bersama dalam Perjanjian Aqabah, Perang Hunain, Perang Hudaibiah, dan Perang Khaibar. Dalam Perang Yumamah, Nusaibah berperang dengan berani sehingga kehilangan salah satu tangannya. Keberaniannya dipuji oleh khalifah Umar Al-Khattab, khalifah Abu Bakar As-Siddiq dan panglima Khalid Al-Walid.


Sumber:
http://komuniti.iluvislam.com/index.php?/topic/22487-tokoh-nusaibah-binti-kaab/http://mujahiddien.wordpress.com/2007/11/04/nusaibah-binti-ka%E2%80%99ab-al-ansariyyah/ 



Banyak lagi kisah yang menceritakan hal Nusaibah binti Ka'ab memperjuangkan Islam. Search saja di google, banyak maklumat yang akan kita dapat.


***

Mampukah saya menjadi Nusaibah?
Doakan ya kawan-kawan  :)

2 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum, ipin oh ipin...

haha kite dok hisbah nusaybah.. slalu2 la dtg ziarah ea..

uisy kte baru tahu yang ummu umarah tu name gelaran nusaibah binti ka'ab.. dorm kite mase form 1 name ummu umarah..

erm, nusaibah name tokoh.. upin name spe ea? hehehe

syafiqah said...

insyaallah,ibah...