Wednesday, September 22, 2010

Yang dalam balang plastik

"Nak yang seperti dalam balang kaca, mesti jadi seperti dalam lautan dalam.."
   -dipetik daripada blog sahabat.


Saya setuju dengan sahabat saya ni, cuma saya nak nyatakan pendapat saya.

Boleh tak kalau saya nak cakap yang saya nak jadi 'yang dalam balang plastik', bukan 'yang dalam balang kaca'?

Betul, balang kaca memang cantik, dan nampak berkilat. Tapi kaca kan senang nak pecah? Kalau tiba2 balang kaca tu dilanggar orang, ia jatuh dan pecah berderai. Apa yang ada dalam balang kaca tu tak selamat pun, tak dilindungi.

Sebaliknya, walaupun balang plastik tak cantik, tak nampak berkilat, tapi plastik tak senang pecah. Kalau ia jatuh, benda kat dalamnya tetap terpelihara. Jadi, 'yang dalam balang plastik' lebih elok kan?


Okay, ini analogi semata2. Maaf jika ada pihak yang kurang senang atau tak setuju dengan tulisan saya.




***
 
Sanah helwah buat sahabat saya, Nur Fatin Baharin.
Moga Tuhan permudahkan segala urusan awak.
Sahabat selamanya... 
May Allah bless   :)

No comments: