Wednesday, June 1, 2011

rahsia

Sesuatu bukan lagi rahsia jika ia dikhabar dan diceritakan kepada ramai. Bila namanya rahsia, yang menjadi rahsia itu harus disimpan baik-baik, harus dipegang baik-baik. Biar pecah di perut, jangan pecah di mulut.
Itu yang dikatakan oleh Aidil kepada Akif. Tetapi Akif sudah terlanjur membuka mulut. Kini, ia bukan lagi menjadi rahsia Aidil mahu pun Akif. Ia sudah menjadi buah mulut orang. Di mana-mana sahaja, mereka memperkatakan tentang hal itu.


Di mana Aidil mahu sorokkan wajah selepas semua itu berlaku? Toleh kanan, mereka menyebut namanya sambil tersenyum sinis. Toleh kiri, ada pandangan yang membawa seribu makna dihadiahkan kepadanya. Tunduk ke tanah, menyalahkan diri kerana membuka aib sendiri.

Disangkanya Akif mampu membawa amanah itu bersamanya. Akif temannya, pada siapa lagi boleh dia melepaskan resah di hati jika bukan pada sahabatnya. Dia terlupa, mungkin Akif tidak kuat bila diganggu dan diasak. Pengakhirannya, dia, Akif dan semua sudah tahu.

Lama dia berfikir. Merenung dan mencari kesimpulan
.
Ah, biarlah mereka tahu rahsia diriku. Biar dunia memandang sinis padaku dan mengata diriku. Baru satu rahsia diriku yang mereka tahu. Bagaimana agaknya reaksi mereka jika mereka tahu semuanya tentang aku?

Tunduk lagi.

No comments: