Monday, May 28, 2012

kisah sang burung


Assalamualaikum :)

[ comel kan saya? ]


Pertama kali saya dengar kicauan burung dari dalam bilik saya kat Kuantan. Kalau kat PJ dulu, tiap-tiap hari saya dengar suara burung menyanyi, tiap-tiap hari saya nampak burung-burung bertenggek kat atas tingkap bilik saya.

Saya pernah cerita dulu yang burung-burung tu pernah berjasa kat saya. Mesti kat akhirat nanti burung-burung tu akan dapat habuannya kan?






Sama la dengan kisah Abrahah yang ingin menghancurkan Kaa'bah. Sekumpulan burung datang untuk melemparkan batu-batu ke arah tentera bergajah Abrahah dan melumpuhkan usaha mereka. Apa nama burung-burung tu? Ya, burung ababil.


Kisah Nabi Ibrahim A.S yang cuba dibakar hidup-hidup oleh Raja Namrud juga sama. Seekor burung pipit yang menyaksikan kejadian itu ingin menolong Nabi. Burung pipit itu mencari air, menyedut air tersebut dan menyimpannya di dalam paruhnya yang kecil. Bila ditanya sebab apa burung tu buat macam tu, dengan simple je burung tu jawab,

 "Aku mahu membantu Nabi Ibrahim. Aku mahu padamkan api yang membakar Nabi Ibrahim".

Nampak macam apa yang burung tu buat sia-sia je. Takkan la api yang marak tu boleh padam dengan air yg sedikit. Tapi jangan lupa, 

            "Maka barangsiapa mengerjakan kebaikan sebesar zarrah, nescaya dia akan melihat (balasan) nya". [99:7]


Jadi, fikir-fikirkan!


No comments: