Friday, August 27, 2010

Saat-saat Itu

Saat-saat itu,
Saat-saat terakhir.

Saat-saat lalu,
Banyak yang sudah ditempuh, banyak juga yang sudah dilalui.

Senyum, gelak-tawa, sedih dan risi,
Semua sudah sebati dalam hati.


Terkenang saya peristiwa hari itu, bila dia tidak mampu memaniskan wajah. Suaranya juga tidak kedengaran, hanya bayang-bayang langkahnya yang kelihatan. Ingin menegur, saya bimbang tersilap bicara. Ingin menyapa, saya bimbang membekaskan luka. Saya diam, tapi saya tetap mahu mencuba.

Sampai satu ketika, dia mula meluahkan kata, walaupun air wajahnya tidak seceria biasa. Tapi saya bersyukur, sekurang-kurangya dia tahu saya ingin dia menegur. Saya tunaikan permintaannya, dan saya gembira.


Malam itu, kebimbangan menular lagi. Cukuplah, saya tidak sanggup melihatnya berduka sendiri. Langkah saya atur, dengan harapan dia tidak lagi menyepi. Alhamdulillah, saat saya memandangnya, sinar keceriaan jelas terpancar. Dia tersenyum dan wajahnya sangat bercahaya.


Kali terakhir saya berjumpa dengannya, dia masih begitu. Dia masih berada dalam kebahagiaannya, dan saya akan terus berharap gembira itu sentiasa ada bersamanya. Bila dia pergi meninggalkan saya nanti, kecewa pasti tiada dalam jiwa, kerana saya pasti, senyumannya masih lagi bersisa.



Tuhan, lindungilah dia.
Kasihilah dia.
Sayangilah dia lebih daripada kami menyayanginya.
Kami amat berharap Ya Allah...

No comments: