Thursday, December 16, 2010

10 Muharam 1432

Assalamualaikum   :)

Daripada pagi lagi, cuaca asyik mendung dan mendamaikan. Hujan pun renyai-renyai je. Angin sejuk seolah-olah menembusi lapisan daging, macam tak nak lepas je selimut yang membalut diri.



"Cuaca hari ni nyaman je. Hujan rahmat kot."

"Hujan rahmat, tapi juga ujian."

Tersenyum.

"A'ah kan, buat orang rasa nak tidur je..."



Hari yang mendung menyenangkan orang-orang yang berpuasa. Lapar dan dahaga tidak terasa, letih pun kurang menduga.



Rasulullah S.A.W bersabda: "Berpuasa sunat 10 Muharam akan menghapuskan dosa setahun sebelumnya." -Riwayat Muslim.



Semalam sebelum tidur, ternampak satu flyer di lantai. Daripada MRC.


Amalan-amalan sunat sempena 10 Muharam:
*melapangkan masa
*memuliakan fakir miskin
*menahan marah
*menunjukkan orang sesat
*mengusap kepala anak yatim
*bersedekah
*memelihara kehormatan diri
*mandi sunat
*bercelak
*membaca qulhuwallah 1000 kali
*solat sunat 4 rakaat
*menjamu orang berbuka puasa
*niat puasa


Kenapa saya boldkan 'mengusap kepala anak yatim' tu?

Sebab saya rindu adik-adik saya di RTK sangat-sangat. Mereka memanggil saya dalam jaga dan lena!



Seorang sahabat mesej, katanya nak datang UIA PJ dan nak iftar sama-sama dengan sahabat-sahabat PERKIM yang lain. Tapi saya kata, PERKIM tak buat iftar hari ni. Tragis!





**MPH dua kali,
setiap kali ada book sale mesti mata liar mencari,
jenuh kaki mengembara ke sana-sini,
rupa-rupanya buku yang saya cari tak diterbitkan lagi!


No comments: