Wednesday, December 29, 2010

Disember

1. Turning point.
Saya masih tidak mempunyai konklusi sebenar akan apa yang terjadi, namun saya kira, insya-Allah ia adalah satu perubahan ke arah yang lebih baik. Kadangkala letih dan penat yang menduga dapat saya tepis dengan tenang ditemani senyuman. Kadangkala saya dijentik hiba dan hanya bangkit jika ada tangan yang menghulur. Bukan auta, saya lemah bila bersendirian. Teruslah menyokong saya dari hadapan dan belakang, sehingga saya boleh benar-benar berdiri dengan penuh keyakinan.

2. Terharu.
Sudah lama saya mengesaninya, namun akhir-akhir ini ia makin kuat terasa. Ia kukuh terpahat dalam jiwa saya. Mungkin ada faktor yang menyumbang, dan faktor itu benar-benar mengaktifkannya. Saya kini punya dua keluarga- dua-duanya saya sayang dan tidak mahu saya tinggalkan. Namun kenyataan memanglah berbeza daripada apa yang dikhayalkan. Mana bisa badan boleh dicerai menjadi dua- tinggalkan satu di sini, yang satu lagi melangkah ke sana. Saya hanya boleh memilih satu, dan keputusan itulah yang pahit untuk saya lakukan.

3. Bahagia.
Jasa dan pengorbanan mereka memang tidak boleh saya balas sampai bila-bila. Walau apa yang saya lakukan, sebanyak mana keringat yang dikerah, ia tetap tidak mencukupi. Namun hati saya terasa berbunga dengan kata-kata indah dari hati mereka. Senyum mereka cukup membuatkan saya terbang melayan bahagia.

4. Ulangtahun.
Mereka asyik mengingatkan saya, Disember ini bulan istimewa mereka. Jauh dalam hati saya, saya turut merasakan yang sama. Pengakhiran tahun Masihi kali ini terasa lain benar daripada yang sebelum-sebelumnya. Saya ingin bersama mereka menyemarakkan lagi rasa yang lama disemai dalam jiwa. Saya mahu berada di samping mereka menganyam memori yang akan kami cipta. Saya ingin sekali untuk kali ini, dan saya telah tekadkan hati saya untuk memastikannya. Semoga Tuhan memudahkan segalanya.



*Buat keluarga PERKIM saya, saya teringin benar bersama kalian. Apa boleh buat, Tuhan sudah menetapkan takdir saya untuk tinggal di sini, jauh daripada kalian. Mungkin ada hikmah yang menunggu, dan saya terima apa yang saya harus depani. Sampaikan salam saya pada tanah yang bertuah menerima kunjungan kalian. Sesungguhnya kalian adalah yang terpilih untuk berbakti, dan saya di sini, masih menanti pasti.

No comments: