Friday, December 24, 2010

Cinta songsang

Assalamualaikum  :)

Masuk kelas Chem dengan wajah yang kurang bermaya. Bukan saya sahaja, rakan-rakan saya pun nampaknya masih kurang bersedia untuk menghadapi Physical Chemistry yang 100% berbeza dengan Organic Chemistry yang kami pulun habis-habisan untuk exam baru-baru ni.

Madam Fadzilah masuk, dan terus duduk.

"Minta maaf saya masuk lambat. Sebenarnya saya masih shock dengan video yang baru saya tengok pagi tadi, tentang seorang lelaki yang mengaku gay."

Ya, isu itu memang famous sekarang. Astaghfirullah, apa nak jadi dengan dunia akhir zaman.

Madam terus menyambung bicaranya satu demi satu. Banyak juga pengetahuan baru yang saya dapat. Kata Madam, memang golongan ini mempunyai persatuan sendiri dan aktivis-aktivis dalam golongan ini sedang cuba untuk menjadikan golongan mereka diterima oleh semua lapisan masyarakat di Malaysia. Mereka ingin mempertahankan human right mereka seperti mana yang berlaku di Jerman dan Singapura- golongan gay sudah mendapat tempat di mata masyarakat.

Madam berpeluang menghadiri seminar yang dikendalikan oleh seorang counselor terkenal yang saya lupa namanya.  Counselor atau Prof itu sudah biasa mengendalikan sesi kaunseling untuk kes-kes begini. Menurut beliau, isu ini memang sangat parah di Malaysia. Dalam 15 kes yang dihadapi beliau, hanya ada 2 kes di mana beliau berjaya membawa golongan ini kembali ke pangkal jalan.

Bila ditanya apakah punca yang menyebabkan masalah ini berlaku, kata beliau, selain daripada kurang didikan agama dan faktor-faktor yang lain kita biasa tahu, salah satunya ialah boarding school. Di sini, remaja-remaja jauh daripada ibu bapa. Mereka kurang mendapat pantauan dan seterusnya membuatkan mereka bebas berbuat sesuka hati.

Kata beliau, nafsu yang ada pada remaja lelaki dengan mudah boleh disongsangkan oleh syaitan laknat- daripada menyukai remaja perempuan, mereka lebih gemar memuji dan meminati rakan yang sama jantina. Akhirnya, mereka terjerumus dalam cinta sesama sendiri dan semakin jauh daripada Allah.

Kami hanya diam mendengar, terasa minda sedikit dibuka. Kadangkala asyik mengadap buku, sampai isu semasa dan agama tidak diambil peduli.

Madam terus berkongsi cerita, dan kami terus menadah telinga. Dan sampai akhir, kami langsung tidak bercakap tentang Chem!



***


"Andai kota itu peradaban, rumah kami adalah budaya, dan menurut ibu, tiang serinya adalah agama." -Tuhan Manusia tulisan Faisal Tehrani.

2 comments:

Amiey White said...

dunia da nak kiamat -.-"
tanda2 da muncul takut

faqrul said...

apabila maksiat menjadi kebiasaan.
kebaikan adalah pelik...
link 4 that video..
http://www.youtube.com/watch?v=SJLSteQIcms&feature=player_embedded