Monday, May 3, 2010

...Yang Cute...

Ramai sahabat saya sukakan kucing. kata sahabat saya, kucing tu comel, manja dan macam-macam lagi.

Saya? Bukan saya tak sukakan kucing, tapi saya cukup alah dan geli dengan bulunya, lebih-lebih lagi ekor dia.

Saya pun bukannya zalim sangat sampai tak nak mengaku yang kucing tu memang comel. Tapi ada banyak lagi ciptaan Allah yang comel-comel kan? Antaranya, saya! (haha, penyakit saya dah datang balik...)

Okay, serius…


Ladybird

Atau dalam Bahasa Melayunya, kumbang.

Setahu saya, kumbang ni adalah kumpulan serangga yang terbesar. Ada kumbang yang tinggal di daratan, ada juga yang tinggal di lautan. Tak percaya? Betul, saya tak tipu. Makanan dia, biasanya daun-daun dan tumbuhan. Tapi ada juga kumbang yang makan serangga lain.



Kumbang yang comel ni? Saya pun tak tahu apa nama saintifik dia. Yang penting wahai kumbang, awak memang comel!






Mentega terbang

Haa?

Butterfly la…

Macam yang awak semua tahu, rama-rama ada kepak, boleh terbang, hisap madu, ada badan yang berwarna-warni dan biasanya aktif pada siang hari.

Urm, ramai yang tak tahu bezakan rama-rama dengan kupu-kupu.

Mereka ni sama ke?

Tak..

Sesungut rama-rama kebanyakannya lansing dan berbentuk belantan di hujungnya.

Sesungut kupu-kupu pula lebih berbulu.

Tak payah cakap panjang, tatap je gambar mereka. 


              
Atas: rama-rama. Bawah: kupu-kupu.


Penguin



 Penguin termasuk dalam spesies burung yang tak boleh terbang, sama macam ostrich.

Banyak tinggal di kutub utara sebab kondisinya yang sejuk dan bersalji.

Menu harian penguin; ikan, sotong dan hidupan hidup yang lain.

Penguin pun banyak jadi watak utama dalam filem dan buku. Antaranya Surf’s Up dan Happy Feet.



Comelnya mereka…


Ikan


Ikan pun comel? Ya, ikan la yang paling comel . Saya suka tengok ikan berenang-renang, menari-nari dalam air tu.

Bila saya tension, saya suka tengok ikan. Tak kisah sendirian atau berteman, saya pasti akan luangkan masa untuk menjenguk Koizumi saya di dalam kolam.

Koizumi? Itu nama ikan kesayangan saya. Kami mula berkenalan masa saya mula belajar di tempat saya belajar sekarang ni. Sahabat saya pun kenal dia. Bukan tak ada ikan kat rumah, tapi ikan-ikan tu tak sama dengan Koizumi saya.

Tapi sekarang, Koizumi dah tinggalkan saya. Sedih sangat.

Kembali la ke pangkuan saya Koizumi…

Macammana Koizumi boleh tinggalkan saya?

Biarlah ia menjadi memori luka dalam hidup saya..

Walau apa pun Koizumi, awak tetap paling comel berbanding yang lain-lain.

1 comment:

사키나 said...

first time sy tahu ladybird pun ad peminat jg..
hehe ^^