Thursday, June 24, 2010

...Dakwah: Triple S...



2 hari yang lepas, saya pergi meeting dengan beberapa orang sahabat saya yang akan ke Kedah minggu ni (atau lebih tepat lagi esok, 25 Jun). Alkisahnya meeting ni diadakan untuk brief pada kami tentang program yang akan diadakan. 

Dalam meeting tu, Abah ada cakap tentang Triple S. Haa, before tu, siapa Abah?

Nama sebenar Abah Encik Mohd. Noor. Abah ni daripada Kelab PERKIM jugak. Abah yang selalu ajak kami untuk sama2 join program ke rumah orang2 asli dan rumah anak2 yatim. Lain kali la saya upload gambar Abah ya.

Okay, back to our topic.

Abah cakap program yang akan kami adakan ni boleh dikatakan salah satu program dakwah. Abah cakap lagi, konsep dakwah senang je ; Triple S!


Cuba teka apa dia?


S yang pertama stands for Shy!

Eh, taklah. Gurau je.



Okay, first S,

Senyum!

Urm, macam malas la pulak nak cerita pasal senyum ni. Kawan2 semua dah tahu kan? Senyum tu kan ada kuasa sakti yang boleh gembirakan dan ceriakan orang lain. Sesetengah orang suka senyum, tapi ada jugak yang selesa bermuka ketat. Tapi, lagi manis kalau kita senyum kan?



Second S,
Salam!

Kalau tengok orang Jepun atau Korea, diorang memang sangat respect dan sangat suka greet orang lain, biar pun dengan orang yang diorang tak kenal. Tapi kenapa kita, orang Melayu dan orang Islam ni tak boleh buat macam tu? Tinggi sangat ke ego kita? 0_o

Lepas ni kalau berselisih dengan kawan2 kat tangga ke, kat shopping complex ke, atau mana2 je, bagi la salam ya. Kita kikis ego kita tu perlahan-lahan.


Next S, 

Sabar!

Nak ajak orang buat baik memang susah kan? Kadang2 kita pulak yang diuji; umpatan, kejian, jelingan tajam dan macam2 lagi la. Tapi, tanpa dugaan dan rintangan, hidup kita seakan kosong je. Jadi, sabar je la. Bukan senang nak dapat kemanisan sabar tu kan?



Okay, dah habis. Mungkin kawan2 tak faham apa yang saya cuba nak sampaikan ni. Tapi, cuba la fikirkan ya. 


Urm, esok saya akan ke Kedah.
 So blog ni akan ditinggalkan sepi seketika.

Jangan rindu saya tau! Hehe.




Doakan saya dan sahabat2 saya.

Terima kasih.
May Allah bless :)




No comments: